+46 (0)709 383272 peter@peterhedling.se
DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone

När Internetstiftelsen nyligen släppte några smakprov från sin årliga rapport, Svenskarna och Internet 2015, Sociala medier, var det en plattform som utmärkte sig. SnapChat.

Inte direkt överraskande, men siffrorna för användningen i de yngsta åldersgrupperna var anmärkningsvärda. I gruppen 12-15 år använder 81 procent SnapChat, 62% av dessa dagligen (se graf).

ExploreCurate skrev nyligen om att allt fler företag behöver anpassa sig föra att ta emot de oerhört talangfulla, digitalt DNA-stinna och samtidigt väldigt krävande ynglingarna.

Det gäller onekligen även för företag och annonsörer att hålla koll på SnapChat.

iis_snapchat

Evan Spiegels app är på god väg mot försäljningsnivåer i hundramiljonerdollar-klassen (!) för 2015. Skapliga siffror för ett företag, som inte ens försökte generera intäkter fram till oktober 2014, alltså för nästan exakt ett år sedan och som definitivt inte spenderar särskilt mycket på marknadsföring (under en miljon dollar 2014).

SnapChat, med en initial affärsidé att huvudprodukten raderar sig själv efter tio sekunder, värderas till ca 16 miljarder dollar trots att resultatet knappast varit något att skryta med. Enligt sajten Gawker redovisade SnapChat en förlust på 128 miljoner dollar för 2014.

Men, här finns pengar att göra och känslan är att världens yngsta miljardär, Evan Spiegel beordrat gasen i botten från VD-stolen. Och aktiviteten är hög hos SnapChat den här hösten.

– I september lanserades första möjligheten till köp in-app i och med erbjudandet om tre extra replays, reprisvisningar av snaps, för knappt en dollar.

img_2516

– Funktionen Lenses, där användarna kan välja ett antal filter som animering av selfies, aktiverades också i september. Den egentliga huvudstrategin bakom Lenses avslöjades i förra veckan, när det visade sig att SnapChat från och med 31 oktober erbjuder varumärken att köpa sina egna ”creative filters” som alternativ för appens 100 miljoner dagliga användare.

Och smakar det så kostar det. En daglig kampanj av Sponsored filters, naturligtvis designade av SnapChat, ligger enligt Financial Times, i prisklassen 450.000 dollar vardagar och närmare 800.000 dollar för större helger.

Lansering sker till Halloween och filmbolag från Hollywood har redan visat intresse för möjligheten att marknadsföra kommande skräckfilmer och flera andra stora varumärken har, enligt branschmedia skrivit bindande avtal på 10 miljoner dollar för 2016.

Skeptiker menar dock att hela tanken med sponsrade Lenses känns osäker, eftersom den kräver att SnapChats användare bemödar sig att använda dessa specialproducerade filter och inte ignorerar dem i ilskan över att förstöra sina egna selfies.

Sedan tidigare finns SnapChats största investering till dags dato är Discover, där utvalda varumärken som ESPN, CNN, Mashable och Cosmopolitan köper exponering i form av videoklipp, artiklar, spel, tävlingar och annonser. Det är appens hittills mest inkomstbringande del tillsammans med videotjänsten Live Stories.

Prisnivån för en visning av en tio sekunders videoannons under ett Live Stories-event ligger på två cent, enligt Re/code, vilket med en snittpublik på 20 miljoner under en 24-timmarsperiod, kan värderas till nästan 400.000 dollar.

SnapChat använder inte pre-roll videos, till skillnad mot flera andra plattformar, eftersom Evan Spiegel anser dem vara ”annoying”.

Däremot har flera varumärken börjat efterfråga andra mätmetoder. Idag tar SnapChat betalt för alla visningar, även om de bara pågår i millisekunder. En undersökning redovisad på digiday.com visar också att det gäller för annonsörer att snabbt attrahera den unga publiken, 70 procent av försvinner redan efter tre sekunder (se graf).

Snapchat-snapstats

It is a very steep, rapid decline for the brand here, and when marketers think they are buying a 10-second ad, they really have to get their message out in two seconds, or else most won’t see it.

SnapChat arbetar nära sina annonsörer med utvecklingen av de specialgjorda annonserna. Först och främst insisterar företaget på vertikal video, som tar upp hela skärmen, men det finns också riktlinjer som uppmuntrar varumärken att rotera textmeddelanden i annonserna, för att undvika att tråka ut användarna.

Och annonsörerna rankar SnapChat högt. Den genomsnittliga längden på visningar ligger för vissa varumärken på tre sekunder och nivå på 34 procent som ser färdigt videoannonserna.

Under SnapChats Live story från MTV Video Music Awards i september, registrerades en nivå på 28 procent, vilket får anses vara mycket bra.

Snapchat is where ads are pure, 100 percent in view of the screen, not hidden anywhere,” Lucas said. “That’s a lot better than advertisers totally paying for things no one is ever seeing.

Vill du veta mer om digitala medier, sociala plattformar eller det senaste inom annonsering och marknadsföring online, hör av dig till peter@explorecurate.com.

LÄS ÄVEN

Den ultimata SnapChat-guiden till alla föräldrar

Så ska SnapChats 24-årige VD revolutionera mobil annonsering

2,25 minuter – sedan förstår du SnapChat

KÄLLA: Digiday, Busines Insider, TEchCrunsch, Brandchannel.

DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone