+46 (0)709 383272 peter@peterhedling.se
DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone

När Ralph Lauren ikväll startar sin visning under New York Fashion Week, förväntas närmare tio miljoner personer följa händelserna på catwalken live via appen Periscope.

Sedan aktiviteterna inleddes tidigare i veckan, har deltagande designers delat över 50 live streams, med BCBG, Tommy Hilfinger och Jeremy Scott som flitigaste användare.

The fashion community was one of the first to embrace Periscope when it launched, and now for fashion week, we’re seeing designers, fashion brands and models creating a multitude of engaging Periscope broadcasts to bring fashion closer to their fans.

Rachel Dodes, ansvarig för modesamarbeten på Twitter har under lång tid aktivt jobbat med att försöka engagera ”haute couture”-varumärken på Twitter och Periscope. Redan i somras under Men’s Fashion Week användes applikationen av flera kända designers, men nu är livestreaming för första gången en av de viktigaste kanalerna för varumärken under NYFW.

Innehållet i sändningarna varierar mellan designers.
– Vissa sänder showerna rakt av, med modeller på catwalken.
– Andra visar pre-show events eller bjuder tittarna på en kavalkad med kändisar i publiken från ”A-list”, inbjudna på första parkett.
– Några streams tar tittarna in bakom kulisserna i deltagande designers ateljéer, före och efter showerna.

Enligt Digiday sänds idag tidsmässigt cirka 40 år av videos på Periscope varje dag och mode är absolut en av de populäraste kategorierna.

För designers har alltid visningar inneburit ett skyltfönster för potentiella kunder, som sedan tålmodigt väntat veckor eller månader på att få se produkterna i butikerna. Nu, i och med livestreaming, har de förvandlats till direkta kanaler till kunderna och Periscope fungerar som marknadsföring.

Eftersom Periscope tillåter användare att kommentera streams, kan de även användas som direkta marknadsundersökningar för att se vad användarna gillar och vad de inte gillar.

Periscope har också fått varumärkena att ändra sin inställning till exklusivitet och hemlighetsmakeri kring modevisningarna.

Trying to hide behind a magic curtain of mystique no longer plays so well now that younger generations of luxury buyers are used to access-all areas.

Twitters strategi för NYFW domineras av Periscope, men kompletteras med specialproducerade emojis varje gång en användare använder hashtag #NYFW, kontot @TwitterFashion visar enbart designers Periscope-event. Både designers och moderedaktörer uppmuntras till att visa aktiviteter backstage och ring showerna.

Även andra applikationer, som Uber och SnapChat är aktiva kring New York Fashion Week och det finns många exempel på deras samarbeten med de mest kända varumärkena, t ex tävlingar, specialinbjudningar till visningar eller andra event. Både egna sajer och plattformar som Instagram används som kanaler till användarna.

LÄS ÄVEN

Hon är Periscope första native star

De nya heta livevideoapparna positionerar sig i olika målgrupper

Bla, bla, bla – Blab!

KÄLLA: Digiday

DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone