+46 (0)709 383272 peter@peterhedling.se
DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone

Jag har sett journalismens framtid och den heter Meerkat… eller kanske Periscope.

Nåja. Det går snabbt i den digitala verkligheten. Ibland för snabbt.

För någon månad sedan var det ingen som hade hört talas om dessa båda plattformar för livestreaming, men efter SXSW-konferensen (Meerkat) och storbranden i East Village, New York på torsdagseftermiddagen (Periscope) är drabbningen mellan apparna i full gång.

Branschmedia och experter hakar på. Hypen är igång. Nyhetsrapportering har förändrats för alltid, konstaterade någon. För några månader sedan publicerades videos från nyhetshändelser på Facebook, tio sekunder efter att de inträffat. Nu slipper vi denna plågsamma väntan, och kan se allt när det händer, raljerar andra.

Att sända live online är förvisso inget nytt, jag gjorde det själv från mobilen hemma från stugan på Värmdö, för säkert 7-8 år sedan med svenska Bambuser. Men det har hänt saker sedan dess.

Vad som gör Meerkat och Periscope betydligt intressantare är den sociala kopplingen, båda lever och frodas på Twitter och de som följer sändningen kan kommentera händelserna via vanliga tweets som uppenbarar sig på mobilens display.

Största skillnaden funktionsmässigt mellan Meerkat och Periscope är att den sistnämnda ger användarna möjlighet att spara livesändningar och göra dem sökbara. När sändning via Meerkat avslutats försvinner däremot alla spår.

Meerkats användare kan – eller kunde, återkommer till det – logga in via sina Twitter-konton och per automatik följa Meerkat-användare som också följs på Twitter, och vice versa. Meerkat, som lanserades bara för någon månad sedan, fick snabbt stor uppmärksamhet och användardatabasen växte lavinartat.

Men varningar utfärdades samtidigt eftersom Twitter tidigare i år införskaffat potentiella konkurrenten Periscope, och det dröjde naturligtvis inte länge innan inhouse-plattformen lanserades – och Meerkats möjlighet till interaktion med sina användare via Twitter starkt begränsades.

We are limiting their access to Twitter’s social graph, consistent with our internal policy. Their users will still be able to distribute videos on Twitter and login with their Twitter credentials.

Den intressanta frågan hur snabbt och i vilken form nyhetsorganisationer kan tänka sig att utnyttja plattformarna, nyhetsrapportering direkt i sociala medier, integrerat innehåll, är redan glödhett och den här enkla möjligheten till livestreaming och parallell social interaktion, lyfter onekligen möjligheterna till en ny nivå.

Bloggen Journalistiscs.com, som döper Meerkat och Periscope till nästa ”Twitter för reportrar” bjuder på några observationer kring just detta ämne:

– Det tog åratal för nyhetsorganisationer att lära sig använda Twitter. Det har tagit dagar när det gäller Meerkat och Periscope. Nyhetsmedia tar sig an utmaningen från sin publik och sin nya motståndare, alla med en smartphone.

– Nyhetsorganisationer beter sig mer som start-ups för varje dag som går, snabba att utföra, testa och lära. Det finns inte längre någon vänta-och-se-attityd.

–  Meerkat och Periscope gjorde något fantastiskt, de använde sig av en redan etablerad plattform, bidrog med nya möjligheter för Twitters användare och gav samtidigt sina egna användare direkt tillgång till en publik att sända till.

– Båda tjänsterna integrerar funktionalitet för live-chat och ger tittare möjlighet att diskutera med den som sänder, till exempel reportern på plats.

– Den tuffa konkurrensen mellan plattformarna får konsekvensen att utvecklingen drivs snabbare framåt. Både Meerkat och Periscope har starka finansiärer bakom sig.

– Helt plötsligt får folk på gatan, ytterligare ett ypperligt verktyg i sina smartphones. Snabba tweets från nyhetshändelser kompletteras med livestreaming av bra kvalitet. Starka varumärken utanför tidningshusen fortsätter att växa fram.

LÄS ÄVEN

Video högsta prio för nyhetsmedia – tacka Facebook för det

Nu är SnapChat också nyhetssajternas primära kanal

Klick och exponeringar – nej, det räcker inte för native advertising

 

DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone