+46 (0)709 383272 peter@peterhedling.se
DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone

Att Lars Lagerbäcks blåklädda vikingar förnedrat det stjärnspäckade engelska fotbollslandslaget, har väl inte gått någon förbi. Det finns minsann fortfarande en hel del som den analytiske, före detta förbundskaptenen, har att lära ut till världfotbollens coacher och managers.

Vad som inte är lika känt, är att mycket av Kung Lagerbäcks taktik och strategi också kan överföras till innehållsbaserad marknadsföring. Content marketing.

Häng med i matchen. Och hör gärna av er med synpunkter och betyg på spelarna. Nu kör vi.

Spika affärsmålen – glöm kampanjtänket

Det råder väl ingen tvekan om att analytikern Lagerbäck ägnat åtskilliga timmar åt skissblock och den legendariska pärmen med blyertssymboler och pilar av alla dess former. Fotboll är om alla vet inget för kortsiktiga drömmare. Ett fyra veckor långt EM-slutspel är en långsiktig investering.

Här drar vi direkt parallellen med content marketing, som med en tydlig plan och fokuserad riktning blir både billigare än traditionell marknadsföring och genererar tre gånger så många leads. Glöm kampanjtänket, som automatiskt tvingar till ett kortsiktig synsätt. På tre månader är det omöjligt att utläsa ett korrekt resultat med substans.

Jubla inte för tidigt – håll (publicerings)tempot hela matchen

Ingen risk att Lagerbäcks vikingar backar hem efter att ha tagit ledningen. Den taktiken kör man nämligen hela matcherna, i väntan på motståndarnas misstag eller i form av blixtsnabba (nåja) kontringar. Även om den händelserika starten mot England inte direkt följde Lagerbäcks önskedrömmar förmådde man ändå följa matchplanen till punkt och pricka.

Alltså, fira inte framgångarna med ditt innehåll för tidigt eftersom det innebär att du riskerar att tappa greppet om publiceringsplanen. Tålamod. Små justeringar. Dokumentera (digitalt fungerar, även om papper och penna är att rekommendera).

A methodology, not separate from marketing efforts, not a campaign or tactic. It is an approach where you use curated, created and combined content in the business to drive a profitable customer action.

I fotboll tar det 90 minuter – eller 120/straffar vid vissa tillfällen. I content marketing kan det ta sex till nio månader innan du vet resultatet. För det varumärke som ändå vill snabba på processen, gäller det att höja tempot på publiceringen av innehåll utan att kompromissa när det gäller kvaliteten.

Lagerbäck skulle dock inte gilla det strategin.

Definiera målgrupperna och fokusera

Lagerbäcks framgångar har gjort att större delen av Islands befolkning finns på plats i Frankrike. Det är dock tveksamt om anledningen är den fotboll som levereras. Snarare handlar det om en utsvulten skara öbor som äntligen får vara med om saker man tidigare bara sett på TV. För Lagerbäck gäller det bara att vifta lite med trollspöt och 30.000 klappar händerna tillsammans med lika glada spelare nere på planen.

Till skillnad mot masshysteri på läktare och i direktsänd TV, kräver framgång i content marketing en genomarbetad research av publik och potentiella kunder för att förstå deras behov. Många marknadsförare ignorerar detta steg, när det som en löpande process egentligen kräver fullständigt fokus. Definiera målgruppen, din ideala kund, in i minsta detalj.

Lagerbäck har totalkoll på sina spelare, det räcker gott.

Skapa unikt innehåll

Island spelar väl ingen bländande sambafotboll om man ska vara ärlig. Men Lagerbäck har (tack vare Hodgson & Houghton) hittat en egen nisch där han skapat enorm framgång. Och det handlar inte om att i första hand underhålla sin publik, utan snarare att skapa ett engagemang, att hitta det som saknas i vardagslunken på Island, gett livet det innehåll de knappast vetat om att de saknat.

Content marketing handlar om att skapa den typ av innehåll som attraherar målgruppen. Följ Lagerbäcks taktik, hitta din nisch, studera innehållet i konkurrenternas bloggar eller sociala kanaler. Var bättre i allt.

Budget och resurser är naturligtvis viktiga pusselbitar, men inte allt – det har väl käre Lagerbäck bevisat i Frankrike.

Influensers kan öppna dammluckorna

zVad vet vi egentligen om de isländska spelarna? Annat än de flesta har ett namn som slutar på -son och att några harvat runt på konstgräs i allsvenskan (Heja Gefle!). För Lagerbäck är det LAGET som ligger bakom framgångarna, inte individuella stjärnor, influensers. Har de en dålig dag (eller turnering, typ Zlatan, Rooney, Ronaldo & co) faller hela strategin platt till marken. Då betyder inte lyckade säsonger i klubblagen ett jota.

I fotboll är det svårt att skapa bra, fungerande relationer med egotrippade influensers. Inom content marketing är det i det närmaste ett krav för framgång i ett större perspektiv. Influensers har nyckeln till varumärkets framgång, eller kan ”öppna dammluckorna”, som någon skrev, vilket genererar trafik och leads. Allt du behöver. Och dina potentiella kunder litar mer på rekommendationer från influensers än sponsrat innehåll.

Lagerbäck? Han använder det manskap han har till sitt förfogande.

Analysera och utvärdera

Lagerbäck analyserar minituöst varje spelares insats efter matcherna. Det kan ni lita på. Han sätter upp nya, tydliga mål för varje individ inför kommande matcher, till viss del beroende på motstånd, visst, även om man tycker det vore synd att förändra ett vinnande koncept. Lagerbäcks Mean Viking Machine, som en engelsk tidning skrev.

Lagerbäck har antagligen inte tillgång till Google Analytics, vilket han säkerligen är glad över, men för content managers är det en viktig komponent för att studera hur innehållet presterar. Lika viktigt är att granska läsarnas feedback. Lagerbäck siktar på nästa match, inom content marketing handlar det om andra perspektiv med nya, fräscha mål var tredje eller var sjätte månad. Analysen får visa vilken typ av publicerat material som konverterar eller genererar störst engagemang. Det är den typen av innehåll som gäller.

Ma Steinsvik, Joe Pulizzi och Anna Rosmalm

Content marketing-gurun Joe Pulizzi har sagt att det tar 15 till 17 månader innan kontinuerlig innehållsproduktion och distribution når resultat.

Då har Kung Lagerbäck gått och lagt sig för länge sedan.

Är du intresserad att veta mer om innehållsbaserad kommunikation, digital media, sociala plattformar mm, hör av er till mig på peter@peterhedling.se så fixar vi det.

Leverar artiklar, krönikor, analyser eller omvärldbevakning på beställning. Specialiserad på bl a digitala medier.

LÄS ÄVEN

Sju anledningar för varumärken att testa Snapchat

Sju tips för att få lojalare kunder

Så kommer det företag igång på Instagram

KÄLLA: Neil Patel

DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone