+46 (0)709 383272 peter@peterhedling.se
DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone

Marknadsföring och reklam har förändrats och utvecklats med rasande fart de senaste åren och det är inte lätt att hänga med i svängarna. Mediebranschen genomgår just nu samma digitala transformering.

Heta digitala start-ups i nyhetsmedia, som Vox och Mic.com, har genom att bara utföra sitt jobb, också helt plötsligt visat sig behärska alla viktiga ingredienser av en effektiv och modern content marketing.

Ungefär så lät det i en amerikansk podcast jag lyssnade till nyligen, där diskussionen kretsade kring faktumet att marknadsföringen och journalistiken sakta kryper allt närmare varandra. Hur de tidigare vattentäta skotten redan börjat läcka i form av content marketing och native advertising och att allt fler journalister väljer att flytta över till företagens marknadsavdelningar.

Men, frågan som aldrig slutgiltigt besvarades var: Är nyhetsrapportering också att betrakta som content marketing? Självklart, säger jag, och här är ett ypperligt, färskt exempel.

Nyhetssajterna Vox och Mic har under det senaste året förbättrat sitt anseende och är numera respekterade aktörer bland de stora nyhetsleverantörerna. Inte minst tack vare att president Obama insett att snabbaste vägen till de yngre, attraktiva generationerna, typ millennials, går via dessa nya aktörer på nyhetsmarknaden.

Både Vox och Mic har under 2015, vid sidan av de traditionella namnen som CNN och BBC, fått tillgång till den sittande presidenten för individuella intervjuer, både i form av artiklar och video.

Och paketeringen blir till en imponerande uppvisning i konsten att leverera och distribuera bra innehåll och ett väl fungerande samspel mellan allt som publiceras i sociala nätverk och traditionella kanaler som webb och mobilt. Content marketing som allra bäst.

Intervjuerna med Obama är bara ett exempel, men genererade rekordsiffror både för Vox och Mic, oavsett om det handlade om webb, mobilt, Facebook, Twitter eller någon annan kanal.

Lite intressanta fakta från Mics publicering tidigare i sommar:

– Mic.com når 16,4 miljoner unika besökare i USA på webb och mobil. Över en miljon fans på Facebook.

mic_facebook– Webb, mobilapp och Facebook var huvudkanalerna för Obama-intervjun, eftersom Mic ville leverera hela intervjun till så många besökare som möjligt.

– För webb och mobilt, byggde Mic en speciell landningssida, en enklare webbsajt, som inkluderade en YouTube-baserad version av hela intervjun samt en utskrift i textform.

– För standardsajten mic.com, låstes intervjun som näst största nyhet.

– För mobilanvändare skickades pushnotiser, som riktade besökarna till en videoversion optimerad för mobil.

För distributionen på Facebook hade Mic arbetat fram en helt egen strategi, där utvalda klipp innehållande frågor som man förväntade sig skulle tilltala en demografisk grupp med specifika intressen. Videoklipp med frågor om till exempel Israel eller inrikespolitik visades för grupper intresserade av dessa ämnen.

mic_tweetStrategin på Twitter – där Mic har 98.000 följare – var liknande och fokus låg på att driva trafik till landningssidan. På Tumblr publicerades GIF-bilder, på Vine och Instagram korta videoklipp med samma mål.

Efter de första 24 timmarna hade 250.000 unika besökare hittat till landningssidan. Fyra dagar senare nästan 400.000 besökare. Hela intervjun, som laddades upp native på Facebook, visades över 100.000 gånger på kort tid.

Imponerande siffror som fått varumärken långt utanför nyhetsbranschen att få upp ögonen för dessa heta nyhetsleverantörer, som förstått och lärt sig vikten av en genomgripande strategi för distributionen av innehåll i den myriad av olika kanaler och plattformar som finns tillgängliga idag.

Föredömlig content marketing – värd att studera för alla varumärken. Nyhetsmedia ligger i spets just nu.

Håller du med? Är digital nyhetsdistribution, nyheter och reportage att betrakta som content marketing? Kommentera gärna!

Vill du veta mer om digitala medier, hör av dig till peter@explorecurate.com.

LÄS ÄVEN
Barbie bland de bästa på content marketing

Det här ska du tänka på när du skapar digitalt innehåll för de tre generationerna

Sluta vara bilförsäljare och börja utbilda dina kunskapstörstande kunder

KÄLLA: Digiday, NY Times.

DELA GÄRNA Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Print this pageEmail this to someone